Home » Blogg » Tacofyllda smördegspaket (mjölkfri)

Tacofyllda smördegspaket (mjölkfri)

Tjingeling. Hoppas att allt är bra. Jag sitter och myser i soffan, med en mjuk filt över benen och något gott i glaset. Bredvid mig ligger en bra (förhoppningsvis) bok som jag snart ska ge mig i kast med.  Jag har hunnit springa över huset med dammsugaren, plocka bort det värsta (inte för att det hinner bli så mycket ”värsta”, när vi bara är två vuxna som bor i hushållet) och eftersom det är freeeedag så ska jag passa på att njuta. Son med sambo anländer sent ikväll och vi ser fram emot att få tillbringa en kort men intensiv helg tillsammans med dom. Så mysigt!!!

September månad är snart slut och vi har hunnit fira ett par födelsedagar. För ett par veckor sedan kikade dotter med sambo förbi och då blev det en spontan tapaskväll för att fira min och dotterns födelsedag. Älskar tapas. Det är bara att plocka fram en massa gott från kylskåpet, sätta sig ned och njuta i timmar och prata. Jag brukar servera en god bönblandning (inköpt på Lidl) men den här gången testade jag en annan variant, inköpt hos Coop, men den var inte alls lika god. Bönorna var lite ”säckiga” eller hur jag nu ska beskriva dem.

Innan dottern dök upp gjorde jag en snabb raid i frysen och där hittade jag både nötfärs och smördegsplattor som blev en god sidorätt. Testa gärna 🙂 Glöm bara inte att kolla att smördegsplattorna är fria från mjölkprotein. De flesta smördegsplattor är det, trots namnet smör.

Istället för tårta blev det en smarrig äppelkaka med smak av äpplen, kanel och mandelmassa. Mums.

8 portioner

Ingredienser:

  • 4 plattor smördeg (läs på förpackningen för att dubbelkolla att smörplattorna verkligen är mjölkproteinfria)
  • olja
  • 1 lök
  • 200 g nötfärs
  • 1 påse tacokrydda
  • växtbaserad ost

Så här gör du:
Låt smördegsplattorna tina lite.

Finhacka lök och fräs tillsammans med nötfärs i en panna tills köttfärsen är klar. Rör ned tacokryddor.

Dela smördegsplattorna (jag delade mina på hälften). Fördela tacoköttfärsen över plattorna (lämna kanterna fria). Strö över lite växtbaserad ost.

Sätt in i ugn, cirka 200 grader, i max 15 minuter (håll koll).

Kan ätas både varma som kalla.

 

 

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *