Home » Blogg » Jag tar kontroll

Jag tar kontroll

Jag har börjat ta kontroll över mitt liv igen – för jag är så trött på att vara trött. Jag menar, gäspa sig igenom arbetsdagen är tröttsamt. Så här vill jag inte vara – jag kan bättre. Jag sover bra, men trots det är jag trött.

Min fibromyalgi är rätt jobbig och med facit i hand blir det ju inte bättre av att jag äter för dåligt och rör mig för lite. Som om inte värk skulle räcka så samlar jag vätska i kroppen och det är bara att inse – kroppen är inte så förlåtande som den var för 10 år sedan. Det finns bara en sak att göra – ta kontroll över mitt liv igen.

Så, med facit i hand – i onsdags anmälde jag mig till WorldOfShape igen, vilket är första fasen i att få ordning på ätandet, Jag avskyr att följa kostråd, så det är kanske inte helt optimala förutsättningar för att få igång den här gamla kroppen, men å andra sidan så ger det mig en spark i röven att komma igång. Det här måste jag äta för att kroppen ska rulla på. Och eftersom jag vet att jag mår bra av deras program, så är det bara att bita ihop.

Så vi vänder oss mot torsdag morgon. Frukosten  bestod av havregrynsgröt med en näve blåbär. Sojamjölken var slut så jag tog den nya veganska mjölken gjord på ärtor. What a surprise – det var ingen smaksensation och jag rekommenderar den inte till frukost. Kombination av havregryn, ärtor och blåbär – ja, de smakerna gifter sig inte med varandra. Värt att notera:  ärtmjölk passar inte till frukost – och skriv sojamjölk på inköpslistan.

Klockan elva blev det 2,5 st bananplättar. Det blir 5 st av den sats jag förberedde redan onsdag kväll, men jag orkade bara hälften, så den andra hälften sparade jag till eftermiddagsfika. Äter du mellanmål?

Jag äter nästan aldrig mellanmål och i princip äter jag bara tre mål/dag (frukost, lunch och middag). Och jag ska var ärlig – de sista månaderna har min middag bara bestått av knäckemackor, då det är så trist att ställa sig och laga mat och äta själv. Därav alla storkok under helgen. Så att anmäla mig till detta program var ett steg i att må bättre – och att ta kontroll.

Vi är fortfarande kvar på torsdag och till lunch blev det pasta med skinka och chilikeso. Jag skippade dock keson, då jag inte hade något alternativ hemma, men det gick lika bra det. På kvällen ställde jag mig och gjorde färsbiffar  och därefter blev det 22.5 minuters träning. Jag brukar passa på att göra övningarna under tiden som sjunyheterna rullar på TV4. Ni vet, vi tjejer gillar att göra flera saker på en gång 😉

Det är ett par år sedan jag först stötte på WorldofShapes och jag har bara positiva egenskaper av programmet. Programmet kräver dock att du har självdisciplin och motivation, då man inte har någon som står bredvid och hejar på, men det passar mig alldeles utmärkt. En månads program kommer att ge mig den kickstart jag behöver. Och få in mig i rätt led igen vilket gynnar både min kropp och knopp.

Innan jag åkte till jobbet så la jag fram träningskläderna vilket innebar att allt var förberett för att motverka känslan av att det är jobbigt. Känns något jobbigt, så blir det lätt tråkigt och då är chansen stor att jag lägger av. Så nu gäller det att jag ligger ett steg före för att mota Olle i grind. (Vilket i sig är ett konstigt talesätt, men googla gärna för att ta reda på vad det betyder).

Så, för att klara detta behöver jag delmål. Jag ger det fyra veckor och målet är inte att gå ned i vikt utan att jag ska bli piggare.  Jag ska inte vara trött!!! Jag ska ha energi och bättre puls. Jag ska äta bättre och sluta med allt socker. Jag säger inte att socker är farligt, då jag har jobbat på Sockerbolaget, fd Danisco Sugar och är helt partiskt – utan detta är mina mål

 Efter 1:a veckan får jag äta sushi och dricka 1 glas bubbel

Efter 2:e vecka har jag ännu inte satt något mål för jag kan inte bestämma mig

Efter 3:e veckan får jag köpa snygga träningsskor

Efter 4:a veckan får jag göra en lyxig ansiktsbehandling

Detta är vad jag gör – för att må bra.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *