Home » Blogg » Mjölkfria semlor, både stora och små

Mjölkfria semlor, både stora och små

Julen har knappt hunnit avlutas förrän semlor börjar dyka upp i butikerna och i år infaller fettisdagen den 28 februari. Att äta semlor är en gammal tradition, faktiskt så långt tillbaka som medeltiden, och fettisdagen betyder rätt och slätt fet tisdag. Man skulle äta sig fet innan det var dags för den 40 dagars fasta som varade ända fram till påsk.

De senaste åren har vi överösts med många annorlunda, roliga semmelrecept och ingen har väl missat semmelwrap eller semmelkladdkaka? Och 2017 verkar det vara muffla som är på tapeten – en muffins och semla i ett. Har du hunnit prova ännu?

När Ella besökte oss förra året så ställde vi oss, trots att det var juli månad och nästan 30 grader varmt, och gjorde minisemlor och förutom helt vanliga semlor med mandelmassa och växtbaserad grädde så gjorde vi blåbärs- och jordgubbssemlor. Jag frågade Ella vilken maträtt hon saknade mest från Sverige och det blev semlor… Jag erkänner att jag var lite motsträvig till att ställa mig och göra semlor mitt i sommaren, men vad gör man inte för sina barn. Jag kommer så väl ihåg att både vi och grädden svettades – men gott blev det.

Min favorit är blåbärssemla och är du sugen att testa en annorlunda semla så rekommenderar jag den. Eller varför inte testa alla tre? Vi gjorde dem så pass små att det inte var något problem att trycka i sig alla tre om man liksom jag har svårt att hejda sig 😉

Här hittar recept på minisemlor och här vanliga semlor.

minisemla13

minisemla10

semlor

 

Spara

Liknande inlägg

2 kommentarer

  1. Lotta säger:

    Mmm…så gott!
    Visserligen kan jag inte äta mandelmassa, men jag har sett nånstans att man kan göra en ersättning med solroskärnor. Kanske skulle testa det?
    Nu en annan fråga; kan du rekommendera något att ha i kaffet, istället för mjölk? Än så länge använder jag ingen havredryck, så helst nåt annat!
    Och nötter går inte heller, så mandelmjölk är tyvärr inget alternativ. Det ska ju smaka någorlunda bra, och det är rätt svårt att klura ut tycker jag. Så jag frågar dig. Hoppas det är ok!

    • Åsa säger:

      Hej Lotta. För jättemånga år sedan så testade jag att göra en variant med cashewnötter istället för mandelmassa men jag kommer inte ihåg hur det smakade… åren har ju gått men det kanske kan vara ett alternativ att testa om du vill. Har du testat att använda sojamjölk i kaffet? Eller rismjölk? Jag dricker mitt kaffe svart men det har hänt att jag hällt i en liten slurk sojamjölk (inte den naturella) om det blivit för starkt. Det kanske är ett alternativ för dig. Hoppas du hittar något du gillar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *