Home » Blogg » Mjölkfri matsedel vecka 19 2016

Mjölkfri matsedel vecka 19 2016

Hoppas att alla njuter av den efterlängtade, underbara våren. Plommon- och körsbärsträdet blommar för fullt i trädgården och jag försöker tillbringa så mycket tid som möjligt ute i friska luften. Jag måste dock erkänna att jag inte är någon direkt soldyrkare utan man hittar mig alltid i skuggan och det beror på att jag försöker undvika att få för mycket färg på grund av min vitiligo. Får jag för mycket färg så syns mina vita fläckar för mycket och det är inte direkt snyggt. För den som inte vet vad vitiligo är så är det en hudsjukdom där pigmentceller i ytterhuden försvinner vilket gör de drabbade områdena kritvita. Annars är det ingenting som jag tänker på utan vitiligon är en del av mig.

I dag ska vi iväg och fira min lilla mamma som fyller år och vi blir ett glatt gäng på 20 personer. Och vet ni – idag får jag äta den mjölkfria rabarber- och jordgubbscheesecake som vi gjorde i början av veckan. Mums. Bilder kommer. Ja, inte på när jag äter – utan på cheesecaken.

Veckans bild får symbolisera mig på språng  med handväska, plånbok, solglasögon och telefon – då det har blivit mycket ärenden i veckan. Ha en fortsatt skön söndag.

vaska


Mjölkfri måndag den 9 maj 2016

Stekt falukorv med stuvade makaroner med gurkstavar

Mjölkfri tisdag den 10 maj 2016

Ugnsbakad lax med citron- och dillsås  och pressad potatis. Servera med en stor grönsallad.
Salta och peppra laxen och sätt in i ugn tills den är klar.
Gör en kall citronsås enligt receptet. Till dillsåsen byter du bara ut citronen mot dill.

Mjölkfri onsdag den 11 maj 2016

Linsbiffar med avacadokräm, pitabröd och mixad grönsallad

Mjölkfri torsdag den 12 maj 2016

Fläskpannkaka med rivna morötter och lingonsylt

Mjölkfri Fredag den 13 maj 2016

Köttfärslimpa med lingon, brunsås, kokt potatis och grönsallad

Liknande inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *