Home » Blogg » Mattrender 2018

Mattrender 2018

Food & Friends matrapport ”Matvanor inom dagligvaror och away from home 2018” har kommit ut och liksom tidigare år är det intressant läsning för alla som gärna grottar ned sig i mat.

2018 kännetecknas som det gröna året och det år då det gröna ätandet slår igenom. Vegetariskt, som delar förstaplatsen med tacos, är den ”trendigaste maträtten” där 43% äter vegetariskt minst en gång i veckan och på ”Vardagstoppen” över vår vanligaste middagsmat, måndag till torsdag, ligger vegetariskt på plats nummer sex. På årets nya lista ”Vegotoppen” över de vanligaste gröna rätterna, är grönsakssoppa knapp etta före sallad. Så för att summera, soppa och sallad leder vegolistan, vilket i mitt tycke ger en ganska fattig bild av gröna rätter. Det finns ju så mycket gott, som till exempel potatis- och quinoabollar med citronyoghurt.

Svensken blir mer och mer intresserad av mat och matlagning och siffran ökar från 79 till 81%. Intresset för mat och matlagning är som störst i åldersspannet 15-24 år medan siffran endast är 29 % för de som är över 55 år.


6 av 10 matkassar bärs fortfarande hem av en kvinna,  förutom i de yngre åldrarna där det är mer jämställd, dvs 50/50. Och det har inte hänt så mycket inom själva matlagningen där faktiskt siffran ökar för kvinnor, dvs 64 % av kvinnorna står fortfarande för all matlagning.


Den yngre målgrupperna ändrar sina köpmönster vilket innebär att fler handlar online, även om 64 % av svenskarna aldrig har köpt mat via nätet. 14 % av svenskarna sitter i soffan och klickar hem sin mat varannan vecka eller oftare. Siffrorna för den yngre målgruppen ligger på  20 % av 15–24 ­åringarna  respektive 26 % av 25–34 ­åringarna.

Svensken fortsätter att veckoplanera och tre av tio planerar veckans mat. De som inte veckoplanerar börjar under eftermiddagen fundera på vad de ska laga utifrån vad som finns hemma eller vad man är sugen på. Livsmedelskedjorna behöver fundera på hur de ska bli inspiratörer och inte bara en plats man handlar mat på. Idag ser man att flera retailkedjor stänger sina fysiska butiker eftersom konsumenten ändrat sitt sätt att handla på.

Matinspiration kommer via de digitala kanalerna. Själva vägen in till konsumenternas medvetande håller på att förändras. Denna förändring blir väldigt tydlig när vi tittar i den yngre gruppen, 15–24 år. För dem är de viktigaste inspirations­källorna matsajter 37 %, följt av sociala medier på 35%. Inspiration från traditionella matmagasin står bara för 17 %.

Vi lägger fortfarande cirka 36 minuter på att laga mat under veckodagarna och 45 minuter på helgerna. Snittköpet för en matkasse är cirka 521 kronor per gång och endast 13 % lägger över 900 kr på matinköp. Bra råvaror och hög kvalitet är viktigt – men det tappar. 25 % i åldrarna 15-24 år tycker att priset är viktigast när de handlar mat.

I Sverige dricker vi kranvatten till maten och det är den vanligaste måltidsdrycken, både till vardags som till fest. 12 % dricker läsk som måltidsdryck och till helgen så ökar siffran till 23 %. Denna siffra dras upp av yngre kvinnor i åldern 15-24 där 26 % dricker läsk till maten.

Vi kan också se att föräldrar i större utsträckning, jämfört med de som inte har barn, har med sig matlåda till lunchen. 53 % av föräldrarna tar med sig matlåda minst tre gånger per vecka. Andelen kvinnor som har med sig matlåda minst tre luncher i veckan minskar från 43 till 40 %. Jag blir lite förvånad att läsa att matlådorna minskar, för på alla de ställen där jag jobbat, tar i princip alla med sig matlåda till lunchen, men det har säkert sin förklaring var man jobbar. Hade jag jobbat inne i stan där lunchmöjligheterna är så mycket fler, ja då hade säkert jag också ätit lunch ute.

Att äta frukost utanför hemmet ökar svagt och det märks framför allt i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ju yngre man är desto troligare är det att man äter frukost utanför hemmet.

Vi äter middag på krogen allt oftare och att äta ute verkar vara de ungas domän. 26 % av 15-24-åringarna äter ute minst en dag per vecka.

På Vegotoppen ligger grönsakssoppan som nummer ett, strax före sallad. Malmö sticker dock ut med en Falafel som klar etta (varför är jag inte förvånad?). Kvinnor äter mer vegetariskt än män och andelen av de som äter vegetariskt är större i storstäderna. Hälsa är den bidragande anledningen till att man väljer att äta vegetariskt. Att äta hälsosamt betyder främst tre saker för svensken: att äta mer grönsaker, att dra ned på sockret och att äta mer varierat och omväxlande.

För oss som är allergiker är det lite oroväckande att fyra av fem inte har någon som helst aning om vad den feta stilen betyder i en ingredienslista. Visst, är du inte allergisk så är det inget bekymmer men för oss som har födoämnesallergi. så kan det betyda väldigt mycket.

Så kommer vi då till årets trendigaste mat. Att äta vegetariskt är, som sagt, fortfarande trendigt även om det delar plats med tacos. För män är tacos trendigare än vegetariskt.

2018 års trendigaste mat

  1. vegetariskt och taco
  2. sushi

Sveriges 10-i-topp 2018 vardagsmat

  1. Kyckling med tillbehör
  2. Spagetti med köttfärssås
  3. Fisk
  4. Köttbullar med tillbehör
  5. Pastarätter
  6. Vegetariskt
  7. Korv med tillbehör
  8. Lax
  9. Korvstroganoff
  10. Soppor

Sveriges 10-i-topp helgmat

  1. Biff med tillbehör
  2. Kyckling
  3. Tacos
  4. Pizza
  5. Fisk med tillbehör
  6. Fläskfilé med tillbehör
  7. Lax
  8. Vegetariskt
  9. Hamburgare
  10. Lasagne

Så, vad ska du ha för mat idag? Blir det en trendig vegetarisk soppa eller tacos??

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *