Home » Blogg » Food & Friends trendspotting 2019

Food & Friends trendspotting 2019

Med bara drygt 3,5 månader kvar av året, så tycker jag att vi beger oss på 2019 års trendspaning. Food & Friends har kommit ut med sin årliga rapport och jag älskar att läsa trendspaning som handlar om mat, dryck och måltider.

Every room is a vessel waiting to be filled

Resandet ökar kraftigt till följd av allt lägre flygpriser. I och med det är hotellen tvungna att följa efter och erbjuder mindre och avskalade rum – men fortfarande med design som ett konkurrensmedel. Allt mer förväntas göras av gästen, som får ett boende till ett lågt pris, om än bara några få kvadratmeter.

Detta får mig osökt att tänka på japanska kapselhotell, som inrymmer ett stort antal mycket små ”rum” som ofta är placerade i två ”våningar”. Hotellet erbjuder en enkel och billig övernattning, för gäster som inte kräver samma bekvämlighet, som på mer konventionella hotell. Jag har aldrig testat kapselhotell under våra resor till Japan och erkänner villigt och glatt att jag nog är för bekväm för det. Åldern tar ut sin rätt, helt enkelt…

En trend inom barvärdeln kallas ” the no bar-bar” och dessa baren har fokus på umgänget runt drinkarna, både mellan gästerna själva och med bartendern. Väggar täckta med spritflaskor är helt ute.

Matglädje på nära håll

Jag talar mig varm för näthandel med mat och det är inte bara jag som handlar mat på detta sätt. Det tråkiga beställs hem (toapapper, rengöringsmedel osv) och det roliga handlas ofta och nära. Det handlar om matglädje och jag kör gärna till köttaffären för att kunna peka ut den godaste köttbiten. Butiker är dock något jag saknar i min lilla by. Jag tror det bor omkring 7000 personer här och det enda vi har är en mataffär och en pizzeria. Så vill jag ha något, då är det bara att bege sig iväg.

Fler än jag som uppmärksammat att produkterna blir allt mindre? Producenterna möter ökade råvarukostnader genom att diskret minska på mängden innehåll. Så man betalar mer för mindre, samtidigt som det ligger i tiden att man ska minska mängden förpackningsmaterial. Brittiska Marks & Spencers har genomfört projektet ”Thin Air” där de minskat mängden luft i snacksförpackningarna och därmed produktens storlek, vilket resulterat i 37 % mindre mängd  förpackningsmaterial. Designstudenten Pontus Törnqvist ligger bakom den prisade uppfinningen Potato Plastic, ett miljövänligt alternativ till plast i engångsprodukter och förpackningar.

Vinflaskan utmanas på restauranger för nya system med tappkranar och vincisterner kommer att sätta karaffen på borden igen, vilket inte minst ger fördelar för miljön.

Reduce, reuse, rethink

Vi har fokuserat på återvinning, men det är dags att sluta med det och istället tänka på återanvändning. Starbucks är ett företag som länge har drivit kampanjen med återanvändningsbara koppar.

Många vill göra sig av med förpackningar och kan någon svara på varför till exempel tandkrämstuber säljs i förpackning?  Eller som Recycling Association, UK säger: ”What idiot designed this?” Kedjan Source Bulk Foods har ett brett sortiment med torrvaror som säljs på lösvikt, vilket minskar både förpackningsmängden och matsvinnet. Malmöbutiken Gram är ett föredöme där man säljer allt utan förpackningar.

Plastflaskan utmanas av bland annat Selfridges. Där har de lanserat Ooho, den första ätbara vattenförpackningen.

Närhet är bra

Jag älskar att handla närodlat och för att nå dit så kanske vi behöver tänka på att handla mat efter säsong. Visst, jordgubbar är gott, men blir de inte så mycket godare om vi endast kan handla dem under ett par intensiva sommarveckor? Om maten inte behövde transporteras skulle förpackningar inte behövas. Tyska stadsodlarna Infarm samarbetar med butiker, caféer och restauranger för att finnas där konsumtionen sker. Det minskar förpackningar, svinn och smakar dessutom otroligt bra. I Sverige arbetar bland annat Plantagon med trenden hyperlocal.

Rena alternativ

Vi äter mer grönt och 2018 blev året som det gröna ätandet slog igenom, och det är faktiskt en trend som drivs främst av de yngre konsumenterna. Under första kvartalet minskade köttäandet med 4,6 %. Själv så är jag jätteglad att veganismen blivit så stor, för även om jag äter kött, så finns det så mycket mer mjölkfria produkter. Priset är dock fortfarande för högt.

Ett alternativ till den vegetariska maten är det odlade köttet, som nu planeras för kommersiell lansering i slutet av året. Man profilerar sig som rena alternativet, ”clean meat”, ”clean milk”, ”clean fish”. Och så får jag lära mig att tonfisk kan imiteras med torkade tomater.

Ät dig frisk

Att maten påverkar vår hälsa är väl ingen nyhet och det ges ut massor av böcker i det ämnet. Det nya är dock att trenden börjar synas på restauranger som serverar rätter för god maghälsa och mot depression. Kopplingen mat och hjärna går att ta en nivå till, med så kallade Nootropiska produkter som lyfter din mentala kapacitet. På restaurang Vita Mojo i London har de gått ett steg längre så där får kunderna ta ett DNA-test, och resultatet läggs in i en app i din telefon. Alla beställningar anpassas sedan efter din profil, och du kan justera rätten efter behov och smak innan du betalar med mobilen.

Stäng ute oljud

När restaurangguiden Zagat frågade vad restauranggästerna blev mest irriterade över så var det musiken i lokalen. Det finns väl inget värre än när musiken är så hög att man inte kan föra ett normalt samtal? Jag är extremt ljudkänslig vilket gör att jag nästan aldrig går på bio.

Inom dagligvaruhandeln har det blivit en rörelse att erbjuda kunderna en ”quiet hour” en gång i veckan, med tanke på de familjer som har barn med en funktionsnedsättning. Ett av sex barn har någon form av utmaning som gör en tyst butik blir till en oas att handla i . Total tystnad trendar inom spa-världen, och i Malmö driver OAS tysta afterworks. Det låter som en njutning för örat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *